Forsknings- og utviklingsprosjekter

Raftostiftelsen har flere samarbeid med universiteter og høgskoler. Vi arbeider med forsknings- og utviklingsprosjekter som er relevante for utdanningssektoren. Hvis du er masterstudent, og spesielt hvis du studerer til å bli lærer, har vi flere prosjekter du kan bli med på.


KOS – Kjønn og seksualitet i skolen

Dette er et helt nytt prosjekt som starter opp i 2025. Ansatte på universiteter og høgskoler med lærer-/lektorutdanning har med sine masterstudenter og møter lærere som jobber i skolen i dag. På seminarer møtes alle og diskuterer erfaringer og behov knyttet til kjønn og seksualitet i skolen. Sammen øker vi kompetansen og utvikler gode masterprosjekter sammen.

KA’BRASU - Hva er bra rasisme-undervisning?

Forskning har lært oss at undervisning om rasisme ofte handler om historiske eksempler som Apartheid, den transatlantiske slavehandelen, Holocaust og borgerrettskampen i USA. Med andre ord land langt borte, for lenge siden og om ekstreme handlinger som slaveri, vold og folkemord. Alle disse eksemplene kommuniserer at rasisme ikke handler om oss, her og nå.

Raftostiftelsen og Møhlenpris idrettslag (MIL) ville finne ut hva som skal til for å lage bra rasisme-undervisning, og inviterte 15 ungdommer med oss for å finne ut dette. Gjennom 6 ulike undervisningsøkter fikk ungdommene prøve ut Raftos egne opplegg, Dembra sine og Europarådets øvelser. Etter hver økt intervjuet vi ungdommene om hva de syntes. Intervjuene ble transkribert og kategorisert. Kategoriene, altså tendensene i materialet, ble så levert tilbake til ungdommene. Basert på disse formulerte de 7 råd til hvordan lærere bør undervise om rasisme på en god måte.

Her kan du lese rapporten fra prosjektet og se filmen om de 7 rådene.

PIS

Palestina og Israel i skolen handler om å styrke skolens evne til å ivareta elever berørt av krig og konflikt og undervise om emosjonelle og kontroversielle temaer.

Sammen med Forskergruppen ‘Forskning og undervisning om kontroversielle temaer’ (Universitetet i Bergen) har Raftostiftelsen invitert tre skoler til et prosjekt med mål om å styrke kompetanse til å snakke om krig og konflikt og forsterke skolens evne til å ivareta elever som er berørte. Prosjektet skal kartlegge skolens og lærernes erfaringer og behov, dokumentere denne og bidra til å utvikle kunnskap og ressurser. Med oss har vi 8 masterstudenter som skriver oppgaver basert på hva som kommer frem av behov i prosjektet.

Prosjektet har blitt til ut fra en erkjennelse om at vi trenger mer kunnskap om hvordan vi skal snakke om og undervise om krig og konflikt, og ikke minst hvordan vise omsorg for elever som selv er berørte. Klasserommet er ikke et vakuum og nyhetsbildet kan prege følelser, identitet og tilhørigheter i skolen.

KONSPI Kritisk tenkning mot konspirasjonsteorier

I KONSPI har lærere ved Nordahl Grieg videregående skole, skoleforskere fra UiB og Raftostiftelsen arbeidet sammen for å utvikle og evaluere undervisning om konspirasjonsteorier – altså et trekantsamarbeid. Prosjektet har vært en del av Dembra lærerutdanning og har vært finansiert via dette.

Vi har arbeidet på tvers og slik fått utnyttet hvordan de ulike partene har erfaring med undervisningspraksis, utvikling av materiell, evaluering og dokumentasjon. I dette arbeidet har vi skapt en arena der forskning, utvikling og praksis kommer tett på hverandre.

Her kan du lese mer om prosjektet og se resultater av samarbeidet.

Masteroppgaver

Her finner du publiserte masteroppgaver som er resultat av samarbeid med Raftostiftelsen.

Les mer

Kontakt

Marianne Støle-Nilsen

Undervisningsrådgiver
Means of contactContact details
E-mailmarianne.stole-nilsen@rafto.no
Mer om Marianne Støle-Nilsen