Her vil du finne mer informasjon om det tredelte undervisningsopplegget om 22. juli 2011.
I opplegget inviteres elevene til å reflektere over ulike fortellinger om 22. juli, både offentlige og personlige. Undervisningstilbudet er forankret i læreplanen hvor undervisning om 22. juli er trukket frem som sentralt for å videreutvikle demokratiet og forebygge ekstreme holdninger og handlinger.
Tilbudet er utviklet i samarbeid med 22. juli-senteret og Støttegruppen for 22. juli i Hordaland.
Undervisningstilbudet består av:
- Et forberedelsesopplegg som gjennomføres på skolen. Her arbeider elevene med hendelsesforløpet under terroren 22. juli 2011. Videre skal de reflektere over årsaker til og konsekvenser av terrorangrepet (2,5 timer).
- En samtale med overlevende, berørte eller etterlatte etter 22. juli 2011 som gjennomføres på Raftohuset. Med utgangspunkt i personlige erfaringer gir samtalen nærhet til historien, samtidig som det åpnes for at elevene kan stille spørsmål til dem som deler sine personlige fortellinger (2,5 timer).
- Et etterarbeid som gjennomføres på skolen. Med utgangspunkt i sentrale begreper som radikalisering og ekstremisme tar opplegget sikte på fenomenforståelse, i tillegg til å bearbeide inntrykk og erfaringer etter samtalen på Raftohuset (2,5 timer).
Både for- og etterarbeid må gjennomføres. Raftostiftelsen har tilgjengelig materiale og undervisningsopplegg til for- og etterarbeid som kan hentes på Raftohuset, eller lastes ned i digitalt format.
Alle våre undervisningstilbud er gratis. Lurer du på hvilket du skal velge, eller trenger reisestøtte, send en e-post til undervisning@rafto.no